vineri, 7 ianuarie 2011

Barca pneumatica cu vela

Dintr-o barca Intex Seahawk3 de 2.9m si 4 locuri am realizat un mic velier. Din tego am decupat doua aripioare (leeboards) care mentin directia la viraje si care ajuta la stabilitate in cazul aparitiei momentului de rasturnare , cate una pe fiecare parte a barcii :



Acestea vin fixate la cepetele unui profil de lemn de 80x40 care este fixat transversal de suporturile de vasle ale barcii :



Perpendicular pe acesta un alt profil de 80x40 , longitudinal sustine suportul de catarg facut dintr-o teava cu talpa , egala cu diametrul interior al catargului.


Catargul este modular , din trei bucuati , din duraluminiu. Vela este din polyester de 55 sf ( square feets ) adica 5,1 mp cu sistem de rotire in jurul catargului. Stilul de catarg este lug-rig , care permite cu un catarg mic ( 2m ) obtinerea unei inaltimi efective mult mai mari prin pozitionarea velei ca in poza :


In partea dinspre pupa a barcii(partea din spate) inca un profil de lemn fixat in celelalte suporturi de vasle asigura fixarea carmei/carmelor cum era in modelul initial. Am constatat in practica ca forta acestora este mica , datorita suprafetei mici de contact cu apa , comparativ cu momentul general de vela , asa ca , am inlocuit act sistem cu o carma clasica fixate pe un suport special facut pentru ea. Iata cum era initial sistemul de carmire :



Ulterior am facut carma traditionala din doua parti mobile fixata pe suportul care poate fi folosit si ca suport pentru motor :

\








Tot "bagajul" arata ca in poza :




Iata si alte poze de la lansarea la apa :





miercuri, 5 ianuarie 2011

Proiectul eoliana verticala



Dupa un an de la realizarea primului proiect de eoliana orizontala , am inceput un alt tip de eoliana verticala de aceasta data. Mai mult experimentala pentru a vedea diferentele fata de modelul orizontal . Eoliana realizare este de tip Lentz 2 , cu e pale , dimensiunea ansamblululu fiind de 2m x 2m .
Am inceput prin confectionarea scheletelor de pale realizate din placaj tego de 13mm si traverse de brad imbinate prin lipire




Capacele palelor , trei pentru fiecare pala in parte au fost debitate anterior si trasate pentru includerea lor in unghiul de incidenta dorit in intregul ansamblu :



Dupa ce au fost lipite intre ele , supra fata activa a fost acoperita cu tabla galvanizata de 2mm :





Intreg ansamblul de trei elice este sustinut intr-un cadru realizat dintr-un profil de 300 x 20 , axul central pe care sunt fixate elicele rotindu-se in lagarele sustinute de doi rulmenti :


















Iata si un mic filmuletz realizat la probele in vant :

http://www.youtube.com/watch?v=QKHRJ5CwwfI


Concluziile finale sunt :
- cuplul (forta) acestui tip de eoliana sunt evident mai mare decat la cea orizontala ceea ce ma face sa ma gandesc la folosirea ei pentru angrenarea unei pompe de de apa ;
- porneste la viteze destul de mici ale vantului si la directii diferite ale acestuia ;
- e necesar un amplasament si o ancorare mult mai solida a angrenajului ;
- problema iesirii din vant ar fi critica;