Balon solar


      Una din vechile mele pasiuni a fost zborul . Mi-amintesc cum scolar fiind  ma jucam , chiar inainte de a aparea personajul lui Tom Cruise , de-a pilotul . Apoi am intrat la liceul de aeronautica Bacau , acum Henri Coanda , unde contactul meu cu aparatul de zbor a fost si mai real . Abia acum cativa ani am avut o sclipire cand am dat de un forum al constructorilor amatori de baloane cu aer cald si de-atunci tot am citit si m-am instruit pe internet cu diferitele particularitati ale acestui tip de zbor. Pentru ca materialele pentru un astfel de balon erau costisitoare am tot amanat acest proiect pana in aceasta iarna cand am gasit o versiune mult mai usor de construit si mai putin costisitoare : balonul solar . Acesta nu foloseste nicio sursa de incalzire a aerului cald decat caldura solara , deci este si un balon eco .Iata figurativ modul de fuctionare a acestui tip de balon . In constructia balonului  am folosit informatiile de pe site-ul unui pionier in baloane solare LAURENT BESSET  http://ballonsolaire.pagesperso-orange.fr/  caruia ii multumesc si pentru lamuririle suplimentale pe care a avut bunavointa sa mi le dea in corespondenta intretinuta . Deasemeni , multumiri dl. Florian Nicolae patronul grupului de firme Nova Force care a finantat realizarea acestui proiect . Drept pentru care balonul poarta numele firmelor inscris pe el .




 Asa ca,  iata-ma in postura mult dorita de constructor al acestui prototip de balon solar din folie de polietilena neagra tratata UV . Dimensiunile balonului  meu sunt :  diametrul maxim : 15,34 m , volumul 1997 mc , inaltime  24 m , 16 gore , greutate lift : 120 kg .

Am inceput constructia propriu-zisa pe 04.03.2012 . In prima etapa mi-am facut masa de croit cele 16 gore si mi-am trasat tiparul pentru ele :

Intre timp a venit si folia mult asteptata - folie HDPE de 30 microni tratata cu aditiv UV ;  54,5 kg  :


M-am apucat de decupat foliile de baza de lungime 23,4 m pentru fiecare gora :

Iata si cele 16 felii brute asteptand croirea :


Apoi a urmat croirea fiecarei bucati dupa sablonul trasata pe masa de PAL :


Am folosit niste cuie pentru a marca dimensiunile fiecarui trasaj si o sarma pentru ghidarea cutterului in timpul taierii :


Iata o prima bucata taiata ( partea superioara ) :


Se observa corectia de conicitate pentru partea superioara unde va veni parasuta de degonflare . Iata si o gora taiata complet :

In asteptarea vopselei pentru inscriptionare am inceput confectionarea  parasutei superioare a balonului . Am folosit doua bucati de folie de 6m lungime pe care le-am termosudat pentru a obtine un patrat cu latura de 6m. Am delimitat cu scotch cele 8 diagonale ale poligonului regulat cu 16 laturi pe care urmeaza sa-l confectionez :

Am corectat laturile poligonului obtinand aceasta :


In fiecare din colturi am facut cate o ureche de prindere a corzilor de centrare cu care parasuta se va fixa pe anvelopa balonului si a corzilor de actionare a supapei ( parasutei ) .
A urmat termosudarea celor 16 fasii de balon intre ele , mai intai doua cate doua apoi cate patru si mai apoi au rezultat 6 fasii lipite intre ele . Celelalte 10 urmeaza a fi lipite dupa inscriptionarea lor individuala .
Urmeaza inscriptionarea ei la nivelul ecuatorului balonului cu numele sponsorului cu litere de 4m inaltime si 2m latime :

Pana la urma am adoptat metoda literelor facute din banda scotch colorata lipita una langa alta . E mult mai migaloasa metoda si ingreuneaza balonul dar e mai sigura pentru anvelopa. Vopseaua pe baza de  solvent mi s-a parut ca ataca folia iar cea baza de apa nu prinde . Am folosit  cam 2 role de 60m la fiecare litera , pentru fiecare linie am folosit 11 benzi alipite de scotch pentru o grosime a literei de 0.5m .

Partea de jos si superioara a anvelopei de intareste cu un snur de 3 mm pentru intarire : 

Dintr-o janta de bicicleta se confectioneaza sustinerea anvelopei de seleta pilotului si realizeaza "gura " inferioara a balonului . Seleta se ancoreaza de carabinele sale prin intermediul unor corzi de 3mm tip Dynema ( cu rezistenta foarte mare 150kgf/buc). Am confectionat doua manere de sarma de 5mm , dispuse diametral opus pentru manevrarea balonului la gonflare . In acest fel se evita atingerea anvelopei si eventuala ei deteriorare . Pe janta , intre doua camere de bicicleta se va prinde anvelopa si apoi acest sandwitch va fi prins cu ajutorul a  doua coliere cu strangere  :



         Iata si seleta pe care am achizitionat-o ( multumiri lui Andrei  de la  ultrausor.ro !!! )  si care urmeaza a fi prinsa prin carabine de janta cu pereti dublii prin intermediul a cate 10 franghii Dynema :


Iata si seleta prinsa de janta de bicicleta :



Gonflarea balonului se face cu ajutorul unui ventilator de racire de la Logan comandat printr-un PWM care asigura functionarea acestuia in impulsuri si reglarea turatiei in acelasi timp . Aceste componente electronice precum si potentiometrul de reglare a turatiei se afla fixate pe partea interioara a capacului din placaj tego .
       Am experimentat realizarea fantelor de rotire a balonului care vor fi pozitionate pe ecuatorul acestuia in pozitii diametral opuse si care vor asigura pozitionarea balonului pe directia dorita de pilot . Acestea vor fi "comandate " de doua cordeline de culori diferite aflate la dispozitia pilotului , alaturi de cea de comanda supapei principale .

FATA INTERIOARA A TURN VENT

FATA EXTERIOARA A TURN - VENT

Iata si o supapa de rotatie realizata pe balon :



Inainte de finalizarea balonului  , nea Radu , ajutorul meu la construirea balonului , a reusit sa-l termine pe al lui mai repede . Asa ca avem macheta !


Dupa o gonflare nereusita in aer liber datorita vantului am mutat atelierul intr-o sala de sport inalta .Aici am reusit sa  setez si paianjenul din varful parasutei , si liniile de actionare a parasutei precul si sforile de actionare a parasutei si fantelor de intoarcere . Cu aceasta ocazia am mai remediat fisurile care mai existau in anvelopa.



Desi vremea a fost nefavorabila mai mult de o luna m-am hotarat sa incerc si gonflarea la aer curat . A fost o zi  cam torida si cu vant prognozat cam 3m/s ( minima de vreo luna ) asa ca am facut proba spre seara 17 ca sa nu fie nici soare prea puternic si nici vant . Din pacate vant a tot fost asa ca m-am cam luptat cu el cu pretul a cateva rupturi in anvelopa iar soarele nu afost suficient de puternic ca sa il "incalzeasca" . Iata totusi cateva poze . Am  verificat supapa si pare ok la degonflare .


Iata si o inregistrare video de la prima gonflare :



Astept acum la toamna vremea prielnica pentru o inca o gonflare si lansarea oficiala .

2 comentarii:

  1. Felicitări Mugurel. Sper că ştii că dacă doreşti să te ridici cu el îţi vei asuma nişte riscuri ?...dar cred că ştii mai bine ca mine asta.. ce măsuri de protecţie îţi vei lua ?. Dacă ai fi încercat să-l ajuţi pe balon la umflare...cu un pic de aer cald ?...dintr-o suflantă ?...aaa...şi încă o întrebare: a mai realizat cineva cu succes aşa ceva ?...mă refer la realizarea unuia identic...sau după aceleaşi detalii folosite de tine la construire. Baftă. Nelu.
    PS. La celelalte articole de pe blog...de ce nu ai setat să se poată şi comentarii ?.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru aprecieri . Am studiat mult tot ce implica aceasta actiune atat din punct de vedere constructiv cat si zbor - este postat un link de unde m-am inspirat - si pot spune ca stiu care sunt riscurile acestei actiuni . Este un proiect experimental si in functie de feed back-ul lui voi continua activitatea in acest domeniu al "ballooningului " . Acum dupa ce l-am facut pe primul , sunt in stare sa construiec orice alta forma de balon si probabil ca urmatorul va fi din panza ripstop. Din motive de siguranta am in dotare si o parasuta de parapanta in dotare .

      PS : Din cate stiu eu am deschis posibilitatea de a face comentarii si chira pe incurajez .

      Ștergere